Kolejne badanie wykazało, że konopie są skuteczne w leczeniu migreny

W przeprowadzonym niedawno badaniu stwierdzono, iż Kanadyjczycy stosujący medyczną marihuanę paląc kwiaty konopne lub stosując olejek konopny, zauważyli zmniejszenie nasilenia bólu oraz skrócenie czasu trwania napadów migreny.

Palenie konopi zmniejszyło siłę oraz czas trwania napadów migreny prawie o połowę.

Naukowcy stwierdzili, że po użyciu konopi częstotliwość bardzo silnych bólów głowy oraz migren spadła o niemal 50%.

Badanie przeprowadzone zostało przez naukowców z Uniwersytetu Stanu Waszyngton na próbie 1959 dorosłych osób przez okres 16 miesięcy. Rozpatrywali oni wpływ palenia kwiatów konopi lub stosowania olejku konopnego na bóle głowy i migreny.

Rezultaty badań okazały się być niezwykle budujące dla pacjentów chcących uśmierzyć ból, ale i niezwykle zaskakujące, pokazując w jak niewielkim stopniu badania współczesnej medycyny zgłębiają tematykę medycznej marihuany

Silny ból złagodzony

Dane uzyskane w trakcie badania wskazują, iż „występowanie silnego bólu głowy jest wprost proporcjonalne do większego obniżenia siły bólu”. Oznacza to, że ci skarżący się na największe bóle, będą też odczuwać największą ulgę. Jest to o tyle istotne, że najsilniejszych napadów bólu wręcz nie da się zwalczyć za pomocą leków przeciwbólowych. Przeprowadzone niedawno badanie sugeruje, że konopie mogą przynieść realną ulgę w cierpieniu, nawet w najcięższych przypadkach.

W toku prac badawczych ujawniono także zaskakujące wyniki.

Autorzy dowodzą, że skuteczność działania konopi nie była zależna od jej gatunku, stosunku zawartości THC do CBD czy też od dawkowania. „W wyniku rezultatów badań można stwierdzić, iż konopie zmniejszają siłę migreny niezależnie od rodzaju konopi, od dawkowania czy też zawartości THC i CBD w konopi” piszą autorzy. Fakt ten może wskazywać na to, że czynniki inne niż stosunek zawartości kannabinoidów czy też ich stężenie mogą mieć znaczenie i odgrywać w tym względzie istotną rolę.

Dane od użytkowników aplikacji

Również struktura przeprowadzonego badania jest czynnikiem, który warto przeanalizować. W USA wciąż na terenie niektórych stanów niezwykle trudno jest otrzymać zezwolenie  na przeprowadzenie badań klinicznych na temat użycia konopi jak i same konopie. Na potrzeby tego badania, naukowcy Uniwersytetu Stanu Waszyngton zdobyli anonimowe dane od 1959 kanadyjskich pacjentów korzystających z medycznej marihuany, którzy używali aplikacji Strainprint.

Strainprint umożliwia użytkownikom śledzenie ich osobistego dawkowania konopi, łączną wielkość zużycia oraz zależność między skutkiem działań konopi a objawami chorobowymi. Ograniczenie badań wyłącznie do kanadyjskich pacjentów pozwoliło naukowcom na większą pewność co do szczepów konopi i ich siły działania, ponieważ producenci koncesjonowani przez organizację Health Canada są zobligowani od utrzymywania znaczni wyższego poziomu kontroli jakości niż to ma miejsce w większość stanów w sąsiednich USA.

Jako, że wszelkie dane pochodziły z aplikacji Strainprint, pacjenci mieli możliwość samodzielnego podjęcia decyzji o zażywaniu medycznej marihuany. Nie było żadnych podmiotów kontrolnych wykorzystujących tak zwane placebo, a pacjenci, którzy stwierdzili, że konopie nie ograniczają objawów migreny, mogli wycofać się z bazy danych odmawiając stosowania medycznej marihuany, nie wprowadzając swoich danych do aplikacji Strainprint lub nie pobierając aplikacji w ogóle.

Kluczowe fakty

Wyniki badań można podsumować w następujący sposób:

• Pacjenci z Kanady zażywający medyczną marihuanę odnotowali złagodzenie bólu oraz skrócenie czasu trwania napadów migreny;
  • Nie stwierdzono korelacji pomiędzy stosunkiem zawartości THC do CBD oraz gatunkiem konopi a skutecznością działania medycznej marihuany;
  • Nie stwierdzono ryzyka przedawkowania medycznej marihuany;
  • Dane wykorzystane do badań sugerują, że terpeny oraz mniej znane kannabinoidy pomagają leczyć i zapobiegać objawom chorobowym oraz, że sposób przyjmowania tych związków ma wpływ na efekt końcowy ich działania medycznego.

Wcześniejsze badania na temat leczenia migreny & konopi

Ludzie używali konopi aby złagodzić ból już od tysięcy lat, jednak dopiero niedawno naukowcy dogłębnie zbadali ich skuteczność w walce z migreną. Wstępne badania przeprowadzone w 2004 roku potwierdziły, że układ endokannabinoidowy w organizmie ma „liczne związki” z migreną. Badanie przeprowadzone w 2014 roku na zwierzętach stanowiło dalsze wsparcie dla potencjału terapeutycznego w leczeniu migreny poprzez suplementację systemu endokannabinoidowego człowieka konopiami. U pacjentów cierpiących na migrenę odnotowano niedobory anandamidu, podstawowego endokannabinoidu (to jest kannabinoidu wytwarzanego przez organizm ludzki), który służy między innymi do blokowania czynników powodujących migrenę. Naukowcy pracujący na modelach zwierzęcych -szczurach- odkryli, że uzupełnienie niedoborów anandamidu przy użyciu fitokannabinoidów konopi doprowadziło do zmniejszenia objawów migreny.

Naukowcy zauważyli również, że konopie są też znane jako środek neurorozluźniający, rozszerzający naczynia krwionośne i środek przeciwzapalny. Wszystkie te funkcje odnoszą się do najbardziej istotnych aspektów początkowej fazy migreny wraz z jej objawami.

Choć najnowsze badanie zamieszczone w „Journal of Pain” miało ograniczony zakres (brano pod uwagę wyłącznie palone kwiaty konopne oraz olejek konopny), brakowało w nim pewnych elementów formalnej kontroli środowiska medycznego, to jest ono jak dotąd najbardziej reprezentatywnym i najbardziej aktualnym badaniem tego typu. Rezultaty badań zachęcają do stosowania medycznej marihuany w leczeniu migreny, jak również do podjęcia szeroko pojętych terapii związanych z układem kannabinoidowym.

Bibliografia

(2019) Journal of Pain: Short- and long-term effects of cannabis on headache and migraine

(2018) Frontiers in Neuroscience: Link between endocannabinoid disregulation and migraines and headaches—specifically low levels of anandamide

(2017) Cannabis and Cannabinoid Research: Cannabis for migraines in history, and summary of existing clinical research