Substancje aktywne konopi

Marihuana zawiera ponad 500 substancji aktywnych, wśród których możemy wyróżnić kilka głównych grup – kannabinoidy, terpeny i flawonoidy.

Kannabinoidy – najlepiej poznane i stanowiące najsilniej działające substancje aktywne konopii. W grupie tej znajdują się najistotniejsze medycznie THC – tetrahydrokanabinol i CBD – kannabidiol, a także

• Kannabichromen – CBC
  • Kannabinol – CBN
  • Kannabielsoin – CBE
  • Kannabitriol – CBT
  • Kannabicyclol – CBL
  • Kannabinodiol – CBND
  • Tettrahydrokannabinarin – THCV

Kannabinoidy wytwarzane przez konopie nazywane są fitokannabinoidami, oprócz nich możemy wyróżnić endokannabinoidy wytwarzane przez ludzki organizm – anandamid oraz 2-AG, a także kannabinoidy syntetyczne, stworzone w laboratorium, np. Dronabinol – lek przeciwwymiotny. Wszystkie te substancje działają na człowieka przez układ endokannabinoidowy – ECS, ściśle związany między innymi z układem hormonalnym, nerwowym, immonulogicznym, pełniącym wobec nich funkcję regulującą. Jest on odpowiedzialny za utrzymanie ludzkiego ciała w równowadze – tzw homeostazie. Badania naukowe nad układem endokannabinoidowym trwają.

THC – tetrahydrokannabinol

Najsłynniejsza substancja zawarta w konopiach, odpowiedzialna za jej psychoaktywne działanie – tzw. „haj”, posiadająca jednocześnie wiele właściwości leczniczych.

Terapeutyczne właściwości THC:

• przeciwbólowe
  • przeciwzapalne
  • neuroprotekcyjne
  • antyoksydacyjne
  • rozluźniające mięśnie szkieletowe
  • przeciwymiotne I stymulujące apetyt
  • przeciwnowotworowe
  • pomaga zwalczać uzależnienie od twardych narkotyków i alkoholu jako bezpieczniejszy substytut
  • przeciwdepresyjne a w niskich dawkach przeciwlękowych

W związku z powyższymi właściwościami THC wykorzystywane jest w leczeniu:

• Chorób przebiegających ze wzmożonym napięciem mięśni – choroba Parkinsona czy stwardnienie rozsiane
  • Przewlekłego bólu w tym bólu neuropatycznego i nowotworowego
  • Zespołów bólowych stawów i kręgosłupa
  • W chorobach nowotworowych jako środek łagodzący skutki uboczne chemioterapii – nudności, wymioty, spadek masy ciała, depresja a także bezpośrednio wspomagający leczenie onkologiczne w niszczeniu komórek nowotworowych ( potwierdzają to badania in vitro ).

Do działań niepożądanych zaliczamy suchość w ustach, przekrwienie spojówek, nadmierne pobudzenie, euforię, chwilowe zaburzenia pamięci krótkotrwałej, przyśpieszoną akcję serca, a u osób predysponowanych, szczególnie przy przyjmowaniu wysokich dawek bez kontroli lekarskiej mogą wystąpić przemijające stany lękowe, uczucie dezorientacji i oszołomienia, mijające samoistnie w ciągu 1-2h.

CBD – kannabidiol

Nie wykazuje działania psychoaktywnego, co więcej tłumi narkotyczne działanie THC. CBD wykazuje, więc właściwości przeciwlękowe i przeciwpsychotyczne, redukując objawy niepożądane związane z THC. CBD posiada udowodnione właściwości:

• przeciwzapalne
  • przeciwbólowe
  • neuroprotekcyjne
  • przeciwdrgawkowe
  • antyoksydacyjne
  • przeciwwymiotne
  • przeciwnowotoworowe
  • przeciwlękowe
  • antypsychotyczne
  • redukuje głód w uzależnieniu od twardych narkotyków i alkoholu
  • immunomodulacyjne

Z powodu powyższych właściwości CBD znalazło zastosowanie w leczeniu chorób takich jak:

• padaczka
  • choroby neurodegeneracyjne (choroba Alzheimera, Parkinsona, stwardnienie rozsiane)
  • przewlekły ból w tym bólu neuropatyczny i nowotworowy
  • zespoły bólowe stawów i kręgosłupa
  • uzależnienia
  • zaburzenia lękowe
  • psychozy
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • choroby reumatyczne
  • choroby zapalne jelit w tym choroba Leśniowskiego Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • choroby nowotworowe, jako środek wspomagający zasadnicze leczenie onkologiczne (w badaniach in vitro powoduje śmierć komórek nowotworowych) oraz zmniejszając skutki uboczne chemioterapii – nudności, wymioty, spadek masy ciała, zaburzenia nastroju.

Efekty uboczne CBD: są niezwykle rzadkie i łagodne. Należą do nich podobnie jak w przypadku THC suchość śluzówek, przekrwienie spojówek, ból głowy, nie występują natomiast zaburzenia lękowe i psychotyczne. CBD istotnie zmienia metabolizm innych leków w wątrobie – na skutek tego może wchodzić w z nimi w interakcję, w większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku THC. Z powodu powyższych interakcji, mimo małej ilości działań niepożądanych samego CBD należy zachować ostrożność w jego stosowaniu, tym bardziej, że jest on dostępny bez recepty, jako suplement diety.

Terpeny

Konopie zawierają ich mniej niż kannabinoidów, natomiast mogą silnie modyfikować działanie THC i CBD. Dlatego niektóre odmiany zawierające taką samą ilość THC i CBD mogą działać zupełnie inaczej – zjawisko to nazywane jest efeketem „Entourage”. Najważniejsze w tej grupie substancje to:

• Myrcen – posiada właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe oraz silne działanie uspokajające i nasenne. Bogate w myrcen są szczepy „Indica” o działaniu wybitnie relaksującym i nasennym w przeciwieństwie do odmian Sativa, o małej zawartości myrcenu, działające euforyzująco i pobudzająco.
  • Pinen – znajduje się także w żywicy roślin iglastych, nadając im charakterystyczny „sosnowy” aromat. Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie a także pozytywnie wpływa na pamięć i pracę mózgu.
  • Limonen – składnik olejków eterycznych cytryny i innych cytrusów. Działa przeciwlękowo i przeciwdepresyjnie zwiększając poziom serotoniny i dopaminy w mózgu – hormonów szczęścia i przyjemności.
  • Linalol – Wchodzi w skład olejku z lawendy. Wykazuje działanie przeciwbólowe, uspokajające i silnie przeciwdrgawkowe.
  • Eukaliptol – jak wskazuje nazwa, znajdowany również w liściach eukaliptusa. Razem z THC wywołuje uczucie euforii i szczęścia.
  • Kariofilen – posiada właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe, przeciwgrzybicze oraz zmniejsza krzepliwość krwi.
Flawonoidy

Badania nad nimi trwają, wstępnie potwierdzono ich działanie przeciwzapalne, immunomodulujące i uspokajające.

Efekt „Entourage”

W badaniach klinicznych okazało się, że pojedyncze, izolowane kannabinoidy działają o wiele słabiej lub w ogóle w porównaniu to takiej samej ich dawki ale zastosowanej w postaci suszu, zawierającego pełne spektrum substancji aktywnych znajdujących się w konopiach. Za zjawisko to odpowiada tzw. Efekt „Entourage” lub „family effect”. Polega to na wzajemnym oddziaływaniu na siebie poszczególnych kannabinoidów, terpenów i flawonoidów, które wzmacniają lub modyfikują swoje działanie. Świetnym przykładem są różne odmiany konopi o identycznej zawartości THC i CBD a różniące się profilem terpenowym. Teoretycznie działanie powinno być podobne, natomiast potrafi być ono skrajnie różne, właśnie ze względu na modyfikujące właściwości terpenów. Szczepy o dużej zawartości myrcenu będą działały nasennie i uspokajająco, a odmiany z przewagą limonenu będą działały energetyzująco i przeciwdepresyjnie.

Centrum medycyny konopnej

Godziny pracy