Bezpieczeństwo terapii

Podobnie jak wiele leków uspokajających, antydepresyjnych czy przeciwbólowych, konopie mogą działać psychoaktywnie, natomiast w przeciwieństwie do wymienionych marihuana jest o wiele bardziej bezpieczna, nie powoduje, bowiem zaburzeń oddychania i krążenia, które mogą przyczynić się do śmierci chorego np. przy przedawkowaniu leków nasennych czy opioidowych leków przeciwbólowych.

Marihuana w dawkach psychoaktywnych powoduje początkowo euforię, radość, zadowolenie, gadatliwość, napady śmiechu, wzmożenie percepcji, zaburzenie odczuwania upływu czasu, kolejno następuje faza rozluźnienia i relaksacji, wzmożenie apetytu, a na koniec senność i głębokie uspokojenie. W dużych dawkach może powodować stany lękowe i chwilową paranoję, natomiast dotyczy to wysokich dawek, osób predysponowanych, a przede wszystkim jest to skutkiem nieoptymalnej terapii. Na marginesie działanie psychoaktywne i uzależniające posiada chociażby kofeina, natomiast nikt nie uważa filiżanki espresso za narkotyk, mimo że wypicie 5 takowych w krótkim czasie może przyprawić o zawał serca.

W terapii niektórych chorób preferowane są odmiany konopi pozbawione działania psychoaktywnego. Jeżeli twoja choroba wymaga podania konopi o działaniu psychoaktywnym, a chcesz go uniknąć, można zastosować dawki, przy których będzie ono nieodczuwalne, lub zniwelować je przez dodanie odmiany o dużej zawartości CBD lub oleju CBD.

Potencjał uzależniający konopi jest niski, o wiele niższy niż alkoholu, papierosów, leków uspokajających czy nasennych, nie mówiąc już o twardych narkotykach jak amfetamina, kokaina czy heroina. Bardziej zbliżony jest on do potencjału uzależniającego kofeiny. Marihuana uzależnia wyłącznie psychicznie, użytkownicy przyzwyczajają się do dobrego samopoczucia związanego z przyjęciem preparatu. Za potencjał uzależniający odpowiada THC, nie wykazano takiego działania CBD. Większość pacjentów, w przypadku konieczności przerwania terapii konopnej przerywa ją z dnia na dzień bez żadnego problemu.

W przypadku gwałtownego odstawienia konopi, szczególnie po długotrwałym jej używaniu w dawkach psychoaktywnych, może wystąpić zespół odstawienny. Pojawia się po 1-2 dniach, jego objawy to drażliwość, zaburzenia apetytu, snu i nastroju. Nasilenie zespołu jest łagodne i przemija on samoistnie po 1-2 tygodniach. W zmniejszeniu odczuwania objawów odstawiennych pomagają preparaty zawierające samo CBD, a także waleriana czy melisa. W porównaniu do zespołu odstawienia konopi zespoły odstawienne pojawiające się po gwałtownym przerwaniu przyjmowania chemicznych leków uspokajających, przeciwdepresyjnych, nasennych czy alkoholu często przebiegają bardzo burzliwie, powodując zagrożenie życia i zdrowia pacjenta i wymagają hospitalizacji.

Centrum medycyny konopnej

Godziny pracy