Czy marihuana może leczyć uzależnienie od opiatów?

Produkty z konopi indyjskich cieszą się coraz większą popularnością, dlatego wielu lekarzy zaczyna postrzegać tę roślinę jako istotną część terapii różnych schorzeń. Jednym z takich schorzeń jest uzależnienie od opiatów.

Choć przeprowadzone w tym zakresie badania dopiero raczkują i tym samym nie pozwalają wyciągnąć ostatecznych wniosków na temat przydatności konopi w leczeniu uzależnienia od opiatów lub nadmiernego ich stosowania, to dotychczasowe ustalenia wskazują, iż roślina ta może znacząco pomagać w leczeniu wymienionych przypadłości w różnych stadiach rozwoju choroby. Dzieje się tak od momentu, gdy zaczęły pojawiać się badania mówiące o tym, jak układ endokannabinoidowy (regulowany przez kannabinoidy) i układ opioidowy (regulowany przez opioidy) oddziałują wzajemnie na siebie, wpływając tym samym na różne dolegliwości, takie jak ból i stany lękowe.

Jeśli chodzi o przeprowadzone badania oceniające potencjalny wpływ marihuany w ograniczaniu stosowania opioidów, raport National Institutes of Health z 2018 roku wykazał, że receptory kannabinoidowe 1 (obecne głównie w ośrodkowym układzie nerwowym) i receptory opioidowe znajdują się zwykle w tych samych obszarach mózgu.

Ponadto naukowcy ustalili, że wspomniane wcześniej wzajemne oddziaływanie układów i receptorów ma wpływ na funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza w odniesieniu do reakcji „emocjonalnej nagrody” oraz innych objawów fizjologicznych, które mogą wystąpić po odstawieniu opioidów. Wskutek badań okazało się, że marihuana może być stosowana nie tylko jako alternatywa dla uśmierzania bólu, ale także do łagodzenia objawów tzw. zespołu odstawiennego opioidów i zmniejszania prawdopodobieństwa nawrotu schorzenia.

Kolejne badanie przeprowadzone w 2019 roku wykazało, że kannabidiol (CBD) może zmniejszyć głód narkotykowy oraz stany lękowe, które stanowią dwa kluczowe aspekty uzależnienia, przyczyniające się do nawrotu choroby u osób uzależnionych od heroiny (która jest opioidem). Naukowcy zauważyli jednak, że ich odkrycie ma także zastosowanie w przypadku uzależnień od innych opiatów.

Pomimo generalnego optymizmu w tej kwestii, należy zauważyć, iż w żadnym badaniu nie znaleziono dowodów na to, że konopie indyjskie mogą złagodzić objawy odstawienia opioidów. Niewielka jeszcze ilość badań przeprowadzonych w tym zakresie sugeruje, że potrzebne są dalsze badania dotyczące interakcji kannabinoidów z układem opioidowym, aby dowiedzieć się, czy kannabinoidy mogą naprawdę leczyć uzależnienie od opioidów. Krótko mówiąc, na tym etapie wyciąganie ostatecznych wniosków w tej kwestii nie jest jeszcze wskazane.