Medyczna marihuana a rak piersi

Amerykańskie Stowarzyszenie do Walki z Rakiem – American Cancer Society – analizuje korzyści ze stosowania marihuany medycznej podczas leczenia nowotworów, w tym raka piersi.

Diagnoza nowotworu złośliwego ma ogromny wpływ na całe życie chorego i budzi niezwykle silne emocje: od przerażenia i lęku o własne życie, przez akceptację diagnozy, po niekończące się wizyty w szpitalu i leczenie, często obarczone licznymi skutkami ubocznymi.

Amerykańskie Stowarzyszenie do Walki z Rakiem oficjalnie oświadczyło, że przeprowadzono wstępne próby kliniczne leczenia nowotworów u ludzi przy użyciu kannabinoidów, a planowane są kolejne. Dotychczasowe badania wykazały, że kannabinoidy mogą być bezpiecznie stosowane w leczeniu raka jako leczenie wspomagające, natomiast ich bezpośrednie działanie antynowotworowe nadal jest przedmiotem badań. W innych badaniach klinicznych jednoznacznie udowodniono, że kannabinoidy zmniejszają nasilenie nudności i wymiotów związanych z terapią onkologiczną, zwiększają apetyt, pozwalając zachować lepszą ogólną formę, niezbędną podczas wyczerpujących sesji chemio i radioterapii. Najnowsze doniesienia sugerują nawet, że kannabinoidy mogą również atakować bezpośrednio same guzy nowotworowe. Najnowsze badania naukowe z 2019 roku opublikowane w National Library of Medicine sugerują wręcz, że kannabinoidy mogą spowolnić rozwój komórek nowotworowych raka piersi, badanie wykazało skuteczność w stosunku do komórek nowotworu hormono-dodatniego jak i ujemnego.

Korzyści ze stosowania medycznej marihuany u pacjentów onkologicznych:

Lęki

Diagnoza nowotworu łączy się z uczuciem niepewności oraz napięcia. Wielu pacjentów cierpi na lęki oraz depresje. Według Harvard Health, CBD może być skuteczne w terapii lęków. W badaniu z 2015 roku, dowiedziono, że olej konopny jest obiecującą metodą leczenia pacjentów z szeroką gamą zaburzeń lękowych.

Ból

Pacjenci przechodzący leczenie nowotworowe często doświadczają bólu po operacji i podczas dalszego leczenia w tym radio i chemioterapii. Amerykański chirug – dr Johnathan Kaplan uważa, że marihuana medyczna jest świetnym lekiem w leczeniu pooperacyjnym. Zmniejsza użycie niebezpiecznych opioidów, zapobiegając uzależnieniu, zwiększa apetyt, zmniejsza dolegliwości bólowe oraz inne działania uboczne leczenia.
„Dla przykładu gdy pacjenci przyjmują więcej opioidów w celu zmniejszenia bólu, ich działanie uboczne – zaparcia, może potęgować ból. W ten sposób zamyka się błędne koło. Nie zdarza się to przy stosowaniu marihuany.
Nudności i wymioty.

American Cancer Society przeprowadziło badanie, które jednoznacznie udowodniło skuteczność medycznej marihuany w zmniejszeniu odczuwania nudności i wymiotów związanych z leczeniem onkologicznym. Badani pacjenci przyznawali, że palenie marihuany pomagało złagodzić epizody wymiotów oraz nudności spowodowane chemioterapią.
Bezsenność.

Często spowodowana jest lękiem lub chronicznym bólem. Badanie opublikowane w U.S. National Library of Medicine udowodniło, że zażywanie CBD przed snem pomagało zredukować lęk już po miesiącu stosowania. Wyniki snu poprawiły się u 66,7% pacjentów.

Ogólny dyskomfort psychiczny i niepokój związany z terapią

Linda A. Parker pisze w swojej książce „Kannabinoidy i umysł” ( „Cannabinoids and the Brain”) o tym że marihuana pomaga zrównoważyć nastrój, obniżyć stres oraz redukuje epizody depresji. „Wśród ankietowanych blisko 4500 osób, te zażywające marihuanę doświadczały mniej zaburzeń emocjonalnych”. Wydaje się, że konopie mogą stanowić skuteczną alternatywę dla leków przeciwdepresyjnych w leczeniu zaburzeń emocjonalnych związanych z terapią onkologiczną.

Leczenie wspomagające medyczną marihuaną najlepiej przedyskutować z lekarzem. Przed jej użyciem należy upewnić się, że ryzyko interakcji z aktualnie stosowanym leczeniem jest minimalne lub dokonać jego korekty. Mimo, że bezpośrednie działanie przeciwnowotworowe konopi u ludzi wymaga jeszcze potwierdzenia, to z pewnością zwiększenie komfortu życia pacjentów onkologicznych możliwe do osiągnięcia dzięki zastosowaniu medycznej marihuany jest niezaprzeczalnym faktem.

Piśmiennictwo:

Kisková , Mungenast , Suváková , Jäger , Thalhammer.
“Future Aspects for Cannabinoids in Breast Cancer Therapy.”
Int J Mol Sci. 2019 Apr 3;20(7). pii: E1673. doi: 10.3390/ijms20071673.

Would love your thoughts, please comment.x