fbpx

Konopie i sen

Konopie i sen

Konopie i sen: 8 rzeczy, które warto wiedzieć o roli medycznej marihuany w terapii zaburzeń snu

Konopie mogą być świetnym środkiem wspomagającym sen. Nawet osoby z najbardziej uporczywą bezsennością mogą sobie z nią poradzić dzięki przyjemnemu i uspokajającemu działaniu szczepów konopi, szczególnie z tzw. grupy „Indica” Chociaż większość użytkowników zdaje sobie sprawę, że marihuana pomaga lepiej spać, tak naprawdę dowody naukowe są mocniejsze niż nam się wydaje, a działanie często zaskakuje. Czy ktokolwiek słyszał na przykład o tym, że marihuana potrafi zahamować proces śnienia?
W tym artykule dowiesz się kilku rzeczy na temat tego, w jaki sposób marihuana może pomóc lub utrudnić proces nocnej regeneracji.

1. CBD i THC wpływają na sen w różnoraki sposób.

Teoretycznie psychoaktywne THC działa pobudzająco i euforycznie a CBD relaksująco i znosi psychoaktywne działanie THC. Działanie konopi na pacjenta jest wypadkową wzajemnego stosunku tych substancji, oraz obecności innych składników aktywnych np. terpenów. Terpenem o wybitnym działaniu nasennym jest mircen, obecny także w chmielu. Dla przypomnienia warto zaznaczyć, że istnieją różne rodzaje szczepów. W zależności od stosunku poziomu THC do CBD oraz zawartości określonych terpenów, niektóre podnoszą poziom euforii, a niektóre nie. Pytanie zatem brzmi, które z nich mają korzystniejszy wpływ na problemy ze snem?

2. Nie wszystkie szczepy są równe

Popularna opinia mówi, że szczepy typu indica mają tendencję do wywoływania głęboko uspokajających i usypiających efektów, a sativy są znane jako podnoszące na duchu i energetyzujące. Pomimo, że w wielu przypadkach to prawda, nie powinno to być jedynym kryterium przy wyborze odmiany. Istotną kwestią jest zwrócenie uwagi na indywidualną reakcję – które konkretne szczepy zadziałały na pacjenta nasennie. Następnie warto zadać sobie pytania: czy mają wysoką zawartość THC lub CBD? Czy wykazywały szczególny profil terpenowy? Śledząc skład chemiczny szczepów, które przynoszą nam ulgę w problemach ze snem, docelowo można trafniej dobrać rodzaj leku, z którego będziemy zadowoleni.

3. Naturalne środki nasenne mogą zmaksymalizować hipnotyczne efekty działania marihuany

Konopie indyjskie to świetny sposób na przygotowanie się do snu, ale połączenie go z innymi naturalnymi środkami wspomagającymi, może zapewnić jeszcze bardziej spektakularny efekt. Przykładowo chmiel, rumianek i lawenda zawierają ważne terpeny występujące również w konopiach indyjskich, ale w znacznie większym stężeniu. Melatonina, L-tryptofan i suplementy kozłka lekarskiego – waleriany mogą również działać niezwykle skutecznie w połączeniu z konopiami. Takie połączenia naturalnych suplementów z medyczną marihuaną może znacznie zwiększyć skuteczność leczenia bezsenności.

4. Konopie indyjskie pomagają szybciej zasnąć

Biorąc pod uwagę jej zdolność do tłumienia stresu i wywołania fizycznej relaksacji, nie powinno dziwić, że marihuana może pomóc szybciej zasnąć. To stwierdzenie jest szczególnie prawdziwe w przypadku leczenia bólu, bezsenności, PTSD, stwardnienia rozsianego lub innych stanów, które zakłócają zdolność do szybkiego zaśnięcia. Warto zauważyć, że spożycie doustne konopi wymaga większej ilości czasu niż metody wziewne by zadziałać nasennie, ale ich działanie może trwać dłużej i dlatego jest korzystniejsze terapeutycznie.

5. Stosowanie marihuany w nocy może powodować „kaca”

Okazuje się, że konopie indyjskie mogą powodować łagodnego „kaca” – niektórzy pacjenci odczuwają odwodnienie, ospałość, suchość oczu bądź ich przekrwienie. Inni doświadczają kaca po paleniu marihuany niskiej jakości lub z dodatkiem pestycydów. Najlepszym sposobem na uniknięcie takiego samopoczucia jest stosowanie wyłącznie medycznej marihuany, picie dużej ilości wody i spożywanie zdrowej żywności.

6. Konopie indyjskie hamują sen i sen REM

Jedną z rzeczy, których można stracić podczas regularnego spożywania konopi indyjskich, są sny. Sny pojawiają się podczas ostatniego etapu cyklu zwanego fazą REM (szybkie ruchy gałek ocznych). Udowodniono, że stosowanie marihuany przed snem skraca czas spędzany w fazie REM, co oznacza, że zmniejszy się znacznie liczba snów oraz nie będą one zbyt żywe i intensywne. Jeśli jednak zaprzestaniemy długotrwałego, regularnego stosowania konopi indyjskich, wielce prawdopodobne będzie wtedy doświadczenie tzw. „odbicia REM”, w którym snów będzie znacznie więcej i o bardziej realnym charakterze.

7. Konopie mogą wspomagać terapię bezdechu sennego

Bezdech senny, to zaburzenie snu charakteryzujące się trudnościami w oddychaniu, z przerwami w oddychaniu, które mogą trwać od kilku sekund do kilku minut. Jak można sobie wyobrazić, bezdech senny powoduje, że człowiek budzi się wiele razy w ciągu nocy łapiąc powietrze. Prowadzi to do wielu nieprzyjemnych efektów takich, jak senność w ciągu kolejnego dnia, zmęczenie, bóle głowy, zaburzenia nastroju, obniżona percepcja, zwiększona podatność na wypadki i inne problemy zdrowotne.
Badania przedkliniczne pokazują, że marihuana może znacząco poprawić ten stan. Badanie z 2013 r. analizowało skuteczność egzogennego kannabinoidu znanego jako dronabinol ( podobny chemicznie do THC) i po 21 dniach leczenia odnotowało poprawę u 15 z 17 uczestników badania. W innym badaniu z 2002 r. Zaobserwowano korzystne działanie THC na stabilność procesu oddychania poprzez modulowanie transmisji serotoninoergicznej. Potrzeba więcej badań klinicznych, aby mieć pewność co do skuteczności marihuany, ale wygląda na to, że naukowcy są na dobrej drodze.

8. Przerwanie długotrwałego stosowania może pogorszyć sen

Przerwanie długotrwałego stosowania konopi może doprowadzić do niespokojnego snu, częstego wybudzania lub odczuwania mdłości następnego dnia. Badanie jakości snu z 2008 r. u osób powstrzymujących się od narkotyków wykazało, że zaprzestanie długotrwałego stosowania doprowadziło do krótszego czasu snu, jego gorszej wydajności, dłuższego początku snu, krótszych cykli REM i więcej zaburzeń snu niż u grupy kontrolnej bez leków. Jednak naukowcy potwierdzają, że wyniki tych badań są ograniczone małą próbką i niemożnością ustalenia związku przyczynowego. Innymi słowy, możliwe jest, że badani używali marihuany w leczeniu wcześniej istniejącej bezsenności, a zaprzestanie używania spowodowało nawrót objawów bezsenności.


Piśmiennictwo:

Front. Psychiatry, 22 January 2013 | https://doi.org/10.3389/fpsyt.2013.00001
Proof of concept trial of dronabinol in obstructive sleep apnea
Bharati Prasad1†, Miodrag G. Radulovacki2† and David W. Carley1,3

Sleep. 2002 Jun 15;25(4):391-8.
Functional role for cannabinoids in respiratory stability during sleep.
Carley DW1, Paviovic S, Janelidze M, Radulovacki M.
Author information

Clin Pharmacol Ther. 1976 Jun;19(6):782-94.
Effects of marijuana extract and tetrahydrocannabinol on electroencephalographic sleep patterns.
Feinberg I, Jones R, Walker J, Cavness C, Floyd T.

Around‐the‐clock oral THC effects on sleep in male chronic daily cannabis smokers
David A. Gorelick MD, PhD; Robert S. Goodwin DO, PhD; 2013
https://doi.org/10.1111/j.1521-0391.2013.12003.x

Perm J. 2019;23:18-041. doi: 10.7812/TPP/18-041.
Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series.
Shannon S1, Lewis N2, Lee H3, Hughes S4.



0
Would love your thoughts, please comment.x